16 marca 2022 r. odbyły się dwugodzinne warsztaty matematyczne w ramach Tygodnia Matematyki w Naszej szkole. Uczniowie poszukiwali matematyki zmagając się z wyzwaniami przygotowanymi przez nauczyciela. Klasa została podzielona na cztery grupy robocze (uczestnicy losowali przydział do grup). Celem warsztatów było zachęcenie uczniów do poznawania matematyki, ponieważ jest ona ważna w życiu każdego z nas.
Wyzwanie 1 – na dobry początek
Zadaniem zespołów było wykonanie własnego logo grupy z otrzymanych figur geometrycznych. Każdy zespół miał również wymyślić nazwę grupy, która będzie odzwierciedlała projekt logo.
Na dobry początek – logo zespołów – zobacz film
Wyzwanie 2 – poszukujemy liczby pi
Każdy zespół otrzymał 3 okrągłe przedmioty. Zadanie uczestników było zmierzenie średnicy każdego z nich oraz obwodu. Następnie, za pomocą kalkulatora, obliczenie ilorazu obwodu danego przedmiotu do długości średnicy tego przedmiotu. Poniżej film z działań uczniów.
Poszukiwanie liczby PI – zobacz film
Wyzwanie 3 – czy liczba Pi ukrywa naszą datę urodzenia?
Członkowie zespołów poszukiwali swojej daty urodzenia w liczbie PI. Zadaniem każdej grupy było wpisanie do karty pracy daty urodzenia w kolejności: rok (ostatnie dwie cyfry), miesiąc i dzień. Do odszukania miejsca daty urodzenia
w liczbie pi wykorzystano aplikację https://www.mypiday.com/.
Uczniowie zauważyli, że im ktoś jest młodszy, to jest bliżej środka spirali.
Wyzwanie 4 – gdzie ukrywa się złota proporcja?
Za pomocą metra uczniowie mieli za zadanie zmierzenie wysokości i szerokości swojej twarzy. Wszystkie pomiary mieli zapisać na karcie zadaniowej. Po wykonaniu pomiarów trzeba było obliczyć stosunek wysokości twarzy do jej szerokości. Otrzymana liczba miała być bliska złotej proporcji (oczywistym jest, że pomiary nie koniecznie były dokładne więc i wyniki były różne, ale w większości zbliżone do poszukiwanej liczby.
Złota proporcja poszukiwania – zobacz film