Home » Podróż po świecie wartości

lipiec 2022
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
stat4u

Podróż po świecie wartości

Uczniowie z klasy 1c, 1d, 2b i 2d wspólnie z Panią Klaudią i Panią Moniką rozpoczęli swoją podróż po świecie wartości😊. Podczas tych zajęć będziemy poświęcać czas takim wartościom, jak: wolność, autoekspresja, empatia, odwaga, samodzielność, dbanie o siebie, odporność psychiczna
i zaangażowanie. Celem zajęć jest:

❤ budowanie świadomości, czym w życiu każdego człowieka są wartości;

❤ rozwijanie świadomości istnienia różnych wartości, którymi ludzie kierują się w życiu;

❤ kształtowanie przekonania, że poznawanie innych ludzi, to poznawanie tego, co dla nich jest ważne;

❤ zwrócenie uwagi na to, że ludzie w indywidualny sposób (w zależności od osobistej i społecznej sytuacji, miejsca, w którym mieszkają, warunków życia) określają, co jest dla nich w życiu najważniejsze.

Uczniowie będą słuchali opowieści o swoich rówieśnikach z różnych stron świata. Przyjrzą się potrzebom i wartościom innych dzieci, co stanie się punktem wyjścia do rozmowy o ich wartościach i związanych z nimi działaniach.

Pierwsze zajęcia służyły zapoznaniu uczniów z tematyką „Podróży po świecie wartości”. Dzieci rozmawiały o tym, czym są wartości, i zostały wprowadzone
w narrację podróży. Wspólnie zastanawialiśmy się, jakie cele mają nasze bliższe
i dalsze podróże, co ważnego dla nas i naszych bliskich robimy podczas tych wypraw. Ustaliliśmy, że wartości są to sprawy, które są przez nas uważane za ważne, cenne, WARTOŚCIOWE, czyli warte naszego wysiłku i czasu, poświęcania im naszej uwagi. Na kolejnych zajęciach będziemy zastanawiać się, do czego służą wartości i po co nam wiedza, że coś jest dla nas ważne🥰.

A teraz coś dla rodziców – propozycja aktywności w domu:

1. Porozmawiajcie z dziećmi o Waszych podróżach. Którą podróż wspominacie jako najcenniejszą? Czego Was ta podróż nauczyła?
Co było w niej dla Was najważniejsze? Jeśli to możliwe, wplećcie w Waszą opowieść nazwy wartości, które opisują to, co cenicie w tym podróżniczym doświadczeniu.

2. Zapytajcie, które wakacje są dla Waszych dzieci najcenniejszym wspomnieniem i dlaczego. Posłuchajcie uważnie ich odpowiedzi.

3. Porozmawiajcie z dzieckiem na temat hierarchii wartości. Wspólnie zróbcie prywatny ranking wartości – spraw dla Was najbardziej istotnych, które uznajecie za warte Waszego wysiłku, starania i uwagi. Proponujemy, żebyście stworzyli uproszczoną hierarchię wartości, dzieląc je na trzy grupy: wartości dla Was najważniejsze, średnio ważne i mało ważne. Zaproponujcie swój podział
i zapytajcie, w jakiej kolejności Wasze dzieci ułożyłyby te wartości. Porozmawiajcie o Waszych wyborach z dziećmi.

6 listopada wyruszyliśmy w kolejną podróż po świecie wartości .
Tym razem naszym przystankiem była WOLNOŚĆ. Uczniowie poznali historię dzieci z Ghany, które zamiast chodzić do szkoły wykonują niebezpieczne prace związane z łowieniem ryb na jeziorze Wolta. Na podstawie ich prawdziwych doświadczeń rozważaliśmy, co to znaczy wolność, jakie są jej ograniczenia i jak jest cenna.

Najważniejsze pytanie, jakie padło podczas tych zajęć, to co by było, gdybyśmy mogli robić wszystko, na co mamy ochotę, to, co przyjdzie nam do głowy, gdybyśmy nie mieli żadnych ograniczeń?

Prawda jest taka, że wolność jednostki ma swoje granice − nie można realizować własnego prawa do wolności kosztem innych ludzi.

Nasza propozycja aktywności w domu:

1. Wspólnie z dzieckiem narysujcie świat, w którym można robić wszystko, na co ma się ochotę, bez żadnych ograniczeń. Porozmawiajcie
o plusach i minusach życia w takim świecie.

2. Ustalcie z dziećmi i zapiszcie na kartce:

a. trzy rzeczy, które dzieci mogą robić w domu;

b. trzy rzeczy, których nie mogą robić;

c. trzy rzeczy, które mogą robić po uzgodnieniu z rodzicami.

Dokonując wyboru, porozmawiajcie o tym, co sprawia, że dziecko chciałoby coś robić i dlaczego czasem nie może robić tego, na co ma ochotę.
Ustalcie z dziećmi i zapiszcie na kartce:

a. trzy rzeczy, które rodzic może robić w domu;

b. trzy rzeczy, których nie może robić;

c. trzy rzeczy, które może robić po uzgodnieniu z innymi domownikami.

Dokonując wyboru, porozmawiajcie o tym, co sprawia, że chcielibyście coś robić i dlaczego czasem nie możecie robić tego, na co macie ochotę.

Uczniowie klasy 1d wybrali się w podróż do kolejnego państwa w Afryce – do Kenii. Uczniowie wykonali pracę plastyczną i rozmawialiśmy z dziećmi o autoekspresji. Mówiliśmy o tym, jak ważne jest robienie rzeczy, które nas cieszą i nie szkodzą innym, dzięki którym możemy pokazać, co czujemy, co myślimy, na czym nam zależy. Ustaliliśmy, że nie zawsze musimy być profesjonalistami w tym, co robimy, by to robić i czerpać
z tego radość. Ważne, aby szukać sposobu na wyrażenie siebie. W czasie zajęć dzieci zapoznały się z historią z Kenii. W slumsach Nairobi prowadzone są zajęcia baletu, które mają zaskakująco dobry wpływ na rozwój dzieci i ich motywację do nauki, choć mogą się wydawać zbytkiem w miejscu, gdzie większość ludzi z trudem wiąże koniec z końcem. Ten przykład pokazuje, że ogromna radość i satysfakcja płynące z zajęć umożliwiających wyrażanie siebie, niezależnie od talentu czy predyspozycji, mogą znacząco zwiększyć gotowość dzieci do podejmowania wyzwań, z którymi muszą się mierzyć, oraz ich wytrwałość w działaniu. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie autoekspresji – wyrażania siebie przejawiającego się podejmowaniem działań sprawiających radość, nawet jeśli nie jest się dobrym w tym, co się robi.

Pamiętaj:

• Robienie tego, co lubimy, sprawia nam radość.

• Przyjemnie jest uczyć się nowych rzeczy, nie zawsze musi nam wszystko wychodzić najlepiej.

• Nie musimy być najlepsi w tym, co robimy, żeby to robić i żeby to lubić.

• Mamy prawo wyrażać się poprzez różne działania, które sprawiają nam radość.

INFORMACJA DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW

Propozycja aktywności w domu:

1. Na dużym arkuszu papieru obrysujcie kontur ciała swojego dziecka. Następnie wspólnie wypełnijcie kształt słowami lub rysunkami informującymi o tym, co dziecko lubi robić. Możecie to potraktować jak wywiad z Waszym dzieckiem. Wy jesteście dziennikarzem, a dziecko odpowiada na Wasze pytania. Na rękach postaci umieśćcie informację
o tym, co dziecko lubi robić, na nogach – o miejsca, do których chodzenie sprawia mu przyjemność, na głowie – o marzeniach na temat tego, co miałoby ochotę robić w przyszłości, a w okolicy serca − o trzech rzeczach, których robienie sprawiają mu największą radość.

2. Na drugiej kartce dziecko obrysowuje rodzica i przeprowadza z nim analogiczny wywiad. Jeżeli nie macie dużych arkuszy papieru, możecie to ćwiczenie wykonać, rysując na kartkach A4 sylwetki postaci dziecka
i dorosłego.

3. Porozmawiajcie z dzieckiem o tym, dlaczego robienie tego, co się lubi, jest przyjemne.

4. Opowiedzcie dziecku o tym, co lubicie robić bez względu na to, że nie jesteście w tym najlepsi, bo i tak sprawia Wam to przyjemność. Zaznaczcie te aktywności na rysunku Waszej postaci.

5. Zapytajcie dziecko o pomysły, co można zrobić, kiedy coś nie wychodzi tak, jakby się chciało.

22 lutego klasa 1d wybrała się w podróż po Nepalu i rozmawialiśmy
o tym, czym jest odwaga. Dzieci zapoznały się z historią swojej rówieśniczki z Nepalu, która opowiedziała im, co dla niej oznacza bycie odważnym na co dzień: przezwyciężanie strachu, nieśmiałości, sprzeciwianie się, kiedy widzi się niesprawiedliwość, np. w przypadku zachowań dyskryminacyjnych. Doszliśmy do wniosku, że odwaga to nie tylko odważne czyny, ale i przyznanie się do błędu. Ważnym elementem odwagi jest świadomość kosztów, jakie się poniesie, jeśli się na nią nie zbierze – czyli rozważenie czy poniesienie konsekwencji jest na dłuższą metę lepsze niż trwanie w strachu, czy przezwyciężenie obaw i obronienie tego, na czym nam zależy, jest bardziej korzystne niż oddanie tego walkowerem. Rozmawialiśmy o tym, że odwaga pomaga przezwyciężać strach, mówić o trudnych tematach, radzić sobie w sytuacjach, gdy coś nam nie wychodzi, daje też siłę, żeby bronić swoich racji i umieć ponosić konsekwencje swoich działań. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na wartość odwagi.
Propozycja aktywności w domu
1. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, jakie odważne zachowanie zaobserwowało u innych ludzi w telewizji, w autobusie, na ulicy.
2. Zauważaj i doceniaj najdrobniejsze nawet przejawy odwagi cywilnej swojego dziecka.
3. Obejrzyj z dzieckiem album ze zdjęciami i wybierzcie te, które przedstawiają sytuację, w której albo Ty albo Twoje dziecko wykazaliście się odwagą. Porozmawiajcie o tym, jak wtedy się czuliście i jak to wspominacie. Może to być np. występ publiczny, gdyż często wymagają one wiele odwagi.
4. Jeśli dziecko przyzna się do błędu, powie Wam, że nie zrobiło czegoś, co było jego zadaniem, doceńcie to, że ma odwagę Wam o tym powiedzieć. Zamiast karać i dawać reprymendę, możecie z nim porozmawiać o tym, w jaki sposób może naprawić swój błąd. Jeśli pomysły wyjdą od dziecka, jest szansa, że weźmie większą odpowiedzialność za swoje postępowanie☺️.

W klasie 1d w ramach PODRÓŻY PO ŚWIECIE WARTOŚCI rozmawialiśmy o tym, czym jest samodzielność. Dzieci zapoznały się z historią dziewczynki z Namibii, która mieszka w miejscowości znacznie oddalonej od szkoły, sklepu i lekarza, której mieszkańcy mają problem z przemieszczaniem się, gdyż nie mają samochodów. Dzięki temu, że dziewczynka dostała rower, mogła z większą samodzielnością realizować swoje cele. Rowery stwarzają mieszkańcom tego miejsca nowe możliwości. Pozwalają podejmować samodzielne decyzje, gdzie by chcieli pojechać, co by chcieli zrobić. Odważnie zaczęli eksplorować świat
i zdobywać coraz to nowe doświadczenia. Rozmawialiśmy o tym, że samodzielność, tak jak jazda na rowerze, pomaga realizować plany, wyznaczać cele, wkładać wysiłek w ich realizację. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie samodzielności rozumianej jako rozwijanie umiejętności prowadzących do większej niezależności i sprawności.

Propozycja aktywności w domu
1. Postaraj się docenić, że dziecko potrafi robić coś nowego, gdy tylko to zauważysz. Jednak staraj się nie oceniać, ale opisowo doceniać, to znaczy zamiast mówić „dobrze”, „ładnie” itp., opisz to, co widzisz, np. włożony w pracę wysiłek, ilość czasu poświęconego zadaniu, efekt działania. Takie opisowe docenienie wzmacnia samoocenę, pomaga dzieciom czuć się bardziej samodzielnymi, nie tak zależnymi od zewnętrznych ocen.
2. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, jakie trudności musiało pokonać, wykonując nowe zadanie. Doceń wysiłek i staranie.
3. Opowiedz dziecku, czego Ty się nauczyłaś/nauczyłeś. Wymień trzy ostatnio przyswojone umiejętności. Opowiedz, co się zmieniło w Twoim życiu, kiedy opanowałaś/opanowałeś tę umiejętność.
4. Przygotuj z dzieckiem tabelkę: „Już umiem”, „Uczę się”, „Chcę się nauczyć”. Powieś ją w widocznym miejscu w domu i regularnie wspólnie ją wypełniajcie.

W klasie 1d rozmawialiśmy o tym, jak ważne jest dbanie o siebie zarówno
w aspekcie fizycznym, jak i psychicznym. Dzieci zapoznały się z historią chłopca
z Indonezji, który mieszka w ubogiej miejscowości na wyspie Sumba. Opowiedział im o tym, jak brak dostępu do czystej wody, w konsekwencji niski poziom higieny, w połączeniu z ubóstwem oraz występowaniem komarów, które roznoszą malarię, wpływa na życie mieszkańców wyspy. Rozmawialiśmy o tym, jak ważne jest regularne dbanie o siebie i w jaki sposób możemy to na co dzień robić, wykorzystując to, co jest dla nas dostępne. Zwracaliśmy też uwagę na to, że dbanie o zdrowie, np. mycie rąk, zębów, zdrowe odżywianie się i ruch są bardzo ważne, jeśli chce się mieć siłę do realizacji swoich marzeń i planów. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na znaczenie dbania o siebie😉.

Propozycja aktywności w domu
1. Zapytaj dziecko, w jaki sposób można dbać o siebie. Stwórz wspólnie z nim tabelkę na podstawie tego, co pamięta z zajęć oraz Waszej rozmowy.
2. Zaplanuj i zrealizuj z dzieckiem co najmniej jedną dziennie aktywność, która będzie dla Was obojga przyjemnym wspólnym odpoczynkiem.
3. Zapytaj dziecko, co mogłoby powiedzieć osobie, która chce jeść tylko cukierki, na śniadanie, obiad i kolację, żeby ją zachęcić do zdrowego stylu życia.

W klasie 1d w ramach cyklu podróży po świecie wartości rozmawialiśmy, czym jest odporność psychiczna, czyli siła wewnętrzna, która pomaga radzić sobie
w wymagających sytuacjach. Uczniowie zapoznali się z historią chłopca, który wskutek kryzysu wenezuelskiego ze względów politycznych i ekonomicznych był zmuszony wraz z rodzicami emigrować do Kolumbii. Bohater historii opisał w liście, jak w takiej trudnej sytuacji można sobie radzić – czego nauczył się od swoich rodziców i jak każdy, niezależnie od wieku, może budować swoją wewnętrzną siłę, czyli odporność psychiczną. Teraz dzieci potrafią wyobrazić sobie, że nawet w trudnych sytuacjach można zachować spokój oraz potrafią wymienić sposoby, które mogą mu pomóc poradzić sobie w trudnych sytuacjach.

Pamiętajcie, że warto rozwijać swoje mocne strony i pracować nad sobą, a także, że w trudnych sytuacjach mamy prawo zwrócić się o pomoc do innych ludzi.

Propozycja aktywności w domu:

1. Narysuj z dzieckiem koła ratunkowe. Porozmawiajcie i zapiszcie w każdym kole, do kogo dziecko może się zwrócić o pomoc, gdy ma trudność.
2. W domu rozlosujcie karteczki ze swoimi imionami. Zadanie polega na tym, żeby tego dnia sprawić wylosowanej osobie przyjemność. Możecie takie losowania przeprowadzać przez tydzień. Na koniec porozmawiajcie ze sobą, jak się czuliście, sprawiając drugiej osobie przyjemność i jak się czuliście, gdy ktoś robił coś dla Was.
3. Razem wypiszcie, co Wam pomaga, gdy spotyka Was coś trudnego. Jak możecie nawzajem sobie towarzyszyć w takich sytuacjach?
4. Postaraj się raz dziennie wskazać choćby drobną rzecz, o której możesz dziecku powiedzieć, że jesteś mu za nią wdzięczna/wdzięczny. Jest duża szansa, że gdy dziecko usłyszy, że zrobiło coś dobrego, coś pozytywnego na swój temat, będzie chciało tę czynność powtórzyć. To pomaga dzieciom uwierzyć w siebie
i zacząć zauważać swoje mocne strony.

Na zajęciach w klasie 1d realizowanych w ramach cyklu podróży po świecie wartości mówiliśmy, czym jest zaangażowanie. Uczniowie zapoznali się z historią dzieci, które mieszkają w Iquitos w Peru – największym mieście, do którego nie da się dotrzeć drogą lądową. Jedna z dzielnic Iquitos – Belén – jest regularnie zalewana na prawie pół roku wodami dorzecza Amazonki, więc domy stoją po prostu w wodzie. Samo zanurzenie części domu w wodzie nie jest tak dużym problemem, jak to, że małe dzieci mogą wpaść do wody, wychodząc z domu, mogą się utopić i są narażone na zakażenia chorobami wywoływanymi przez zanieczyszczoną wodę. Organizacja INFANT prowadzi w Belén zajęcia pokazujące dzieciom, jak ważne jest ich zaangażowanie w działania na rzecz bezpieczeństwa i dbania o zdrowie swoje oraz całej społeczności. Jednym
z projektów, których pomysłodawcami były dzieci, jest zorganizowanie ekipy ratunkowej wyszkolonej w pomaganiu małym dzieciom. Dzięki współpracy
z lokalną policją nauczyły się, jak reagować, gdy dziecko wpadnie do wody. Zmniejszyła się liczba utonięć, starsze dzieci regularnie uczą pływać młodsze,
a same trenują udzielanie pierwszej pomocy.

Ta historia stała się punktem wyjścia do naszej rozmowy o tym, w co chcieliby się zaangażować uczniowie naszej klasy. Sami wybrali problem, który według nich jest ważny, i zaplanowaliśmy kolejne działania, które będziemy realizować po powrocie do szkoły. Dzieci muszą wiedzieć, że mogą coś zmienić i że ich głos też jest ważny. Z dzieci wyrastają dorośli, którzy mogą siać albo dobro, albo zło. Badania dowodzą, że ludzie wychowani w poczuciu akceptacji, szczęścia, bliskości, zaufania dużo rzadziej cierpią w przyszłości i dużo rzadziej krzywdzą innych. Każde szczęśliwe dziecko więcej to zysk dla społeczeństwa.

Propozycja aktywności w domu:

1. Zastanów się z dzieckiem, co ostatnio wydawało się Wam problemem nie do rozwiązania, z którym jednak dziecko sobie poradziło. Co pomogło w wykonaniu tego zadania?
2. Jaki domowy problem możecie rozwiązać, współpracując ze wszystkimi domownikami? Co to za problem i jakie działania możecie podjąć?
3. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, jakie cechy charakteru pomagają
w wykonywaniu trudnych zadań i niepoddawaniu się.
4. Jakie słowa pomagają, gdy wykonujemy trudne zadanie? Wypiszcie na kartce zwroty, które dodają dziecku skrzydeł. Zwróć uwagę na to, co dla dziecka jest najważniejsze.

Certyfikaty













Skip to content