ORGANIZACJA NAUCZANIA DWUJĘZYCZNEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 13 im. HENRYKA SIENKIEWICZA W MYSŁOWICACH
Nauczanie dwujęzyczne w Szkole Podstawowej nr 13 będzie realizowane w oparciu o wieloletnie tradycje i doświadczenia Gimnazjum nr 3 w Mysłowicach, gdzie klasy dwujęzyczne były prowadzone od roku szkolnego 2008/2009. Nabór do pierwszej klasy dwujęzycznej poprzedzony był realizacją innowacji pedagogicznych obejmujących nauczanie dwujęzyczne dwóch przedmiotów: wiedzy o społeczeństwie w języku francuskim i informatyki w języku angielskim. Innowacje realizowane były w dwóch klasach gimnazjalnych.
Obecnie drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych jest język angielski.
W klasach dwujęzycznych wprowadzono:
- zwiększoną liczbę godzin języka angielskiego ( do 6 godz. tygodniowo, w tym innowacje )
- intensywne nauczanie drugiego języka obcego ( 2 godz. tygodniowo + kółka i konsultacje)
- nauczanie dwujęzyczne wiedzy o społeczeństwie, geografii i historii.
- innowacje pedagogiczne : CLIL (nauczanie przedmiotowo-językowe) oraz Edukacja europejska z elementami przedsiębiorczości.
Nauczanie języków obcych prowadzone jest w dobrze wyposażonych pracowniach językowych i multimedialnych z wykorzystaniem programów i podręczników multimedialnych, materiałów autentycznych audio i wizualnych.
Na lekcjach przedmiotów realizowanych dwujęzycznie wykorzystywane są podręczniki polskie zatwierdzone przez MEN. Nauczyciele opracowują samodzielnie materiały ( ćwiczenia, karty pracy, słowniczki) w języku angielskim, korzystają z dostępnych publikacji anglojęzycznych, opracowują lub adaptują teksty, które wykorzystywane są na lekcjach. Wszystkie materiały dydaktyczne są dostosowane do poziomu językowego uczniów. Nauczanie dwujęzyczne jest wyzwaniem dla nauczycieli i uczniów. Nauczyciel języka obcego będącego drugim językiem nauczania ma do dyspozycji większą liczbę godzin na realizację materiału, jednak musi doprowadzić ucznia do poziomu językowego wykraczającego poza program klasy ogólnej. W związku z powyższym opracowuje program autorski, który rozszerza treści programowe, wzbogaca materiał kulturowy i wprowadza atrakcyjne formy i metody nauczania. Nauczyciele przedmiotów niejęzykowych dokonują modyfikacji programów, tworzą również innowacje. W klasie dwujęzycznej nauczyciele stale współpracują ze sobą, dokonują analizy postępów uczniów, ewaluują programy, formy i metody nauczania.