Home » Najpierw trzeba wychować, później nauczyć – podstawy savoir vivre 2021/2022

lipiec 2022
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
stat4u

Najpierw trzeba wychować, później nauczyć – podstawy savoir vivre 2021/2022

2 września klasa III c wraz z wychowawczyniami udała się do restauracji Dwór Bismarcka.
Dziękujemy właścicielom i obsłudze za cudowne przyjęcie, bogatą prelekcję oraz pyszny obiad i deser.
W ramach podsumowania każdy uczestnik otrzymał imienny certyfikat.
Dzieci wróciły szczęśliwe z uzupełnioną wiedzą i pełnym żołądkiem.

3 września uczniowie klasy III c wzięli udział w grze terenowej sprawdzającej ich wiedzę na temat savoir-vivre w lesie. Po zajęciach teoretycznych udaliśmy się na skwer, gdzie na dzieci czekała zabawa. Uczniowie poszukiwali ukrytych na drzewie, pod krzakami i w trawie zadań. Następnie odpowiadali na pytania. Prawidłowe rozwiązanie gwarantowało otrzymanie słodkiej nagrody.
Uczniowie udowodnili, że wiedzę opanowały do perfekcji.
Na zakończenie udaliśmy się do lasu na spacer.

„Odkryj przeszłość dla przyszłości”

Kolejny cykl zajęć z innowacji tym razem savoir-vivre w instytucjach kultury podsumowaliśmy wycieczkę do Mini muzeum Kina w MOK Brzezinka. Znaleźliśmy tam eksponaty: stare telewizory, klisze, aparaty fotograficzne itp. przybliżające historię kina i drogę jaką przeszło do współczesności. Eksponaty wywarły u naszych uczniów radość, a nawet zachwyt. Trzymając kawałek historii nasi podopieczni mogli przenieść się w tamte czasy. Kustosz P. Mariusz Błonkała przybliżył dzieciom interesująca historię związana z kinem opowiadał dużo ciekawostek. Pozwolił doświadczyć, dotknąć, ” poczuć” historii. Przeszliśmy od ewolucji filmu po magazyn danych, aż do kina operatorki kończąc na fotografii tradycyjnej.

W ramach innowacji uczniowie samodzielnie stworzyli piękne kartki z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Następnie wręczyli je składając życzenia pracownikom naszej szkoły: Dyrekcji, kucharkom, panią z sekretariatu i obsługi oraz rzemieślnikowi i osobie odpowiedzialnej za ksero. Wzrosła świadomość naszych podopiecznych, iż 14 października to Dzień Edukacji Narodowej i święto każdego pracownika szkoły.

W ramach innowacji 29 października wybraliśmy się do Muzeum Miasta Mysłowice na lekcję muzealną ” Siała baba mak, nie wiedziała jak”.
Zajęcia poświęcone były żniwom i związanymi z nim pracami polowymi.

Nasze dzieci doskonale wiedziały po zajęciach teoretycznych jak należy zachowywać się w muzeum.

Pamiętali, aby nie dotykać bez zgody przewodnika eksponatów, nie fotografować ich, nie biegać po muzeum czy samodzielnie zmieniać kierunek zwiedzenia. Nikt nie zakłócał spokoju, nie jadł i nie pił. Natomiast wszyscy
z zaciekawieniem słuchali przewodnika, brali aktywny udział w zajęciach, a na koniec podziękowali.

5 MajaDzień walki z dyskryminacją osób z niepełnosprawnością.

Czasem wobec osób z niepełnosprawnością czujemy zakłopotanie i nie wiemy jak się zachować, aby to zachowanie było właściwe. Zupełnie niepotrzebnie. Okazuje się ze to prostsze niż ci się wydaje!

Klasa III C stworzyła kodeks savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością. Korzystając z naszych rad lepiej odnajdziemy się w naszym wspólnym świecie.

  • Osobę z niepełnosprawnością traktujemy jak pełnoprawnego członka naszej społeczności.
  • Zwracaj się zawsze bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie jej towarzysza.
  • Nie możemy zakładać, że osoba ta nie jest w stanie sama czegoś zrobić i potrzebuje naszej pomocy, dlatego zapytaj jej. Nie narzucaj się.
  • Wózek osób poruszających się na nim to ich integralna część – nie dotykaj go, nie pchaj , nie opieraj się bez pozwolenia właściciela.
  • Nie stój nad głową osobie siedzącej na wózku – cofnij się dwa kroki lub usiądź.
  • Nie dotykaj bez uprzedzenia osób niewidomych.
  • Pamiętaj pies przewodnik jest w pracy. Nie wolno nam do niego cmokać, gwizdać czy mówić. Nie możemy głaskać psa przewodnika ani nawiązywać z nim kontaktu wzrokowego.
  • Jeśli zaoferujemy asystę osobie z taką dysfunkcją, pamiętajmy, że nie możemy jej ciągnąć, ani pchać. Pozwólmy chwycić się w taki sposób, jaki jest dla niej najwygodniejszy.
  • Zawsze używaj słów i zwrotów, które funkcjonują w języku codziennym, nie bój się powiedzieć osobie niewidomej do zobaczenia.
  • W kontakcie z osobami z dysfunkcją słuchu należy pamiętać, że najbardziej komfortowa jest rozmowa twarzą w twarz. Jeśli nie rozumiemy rozmówcy, poprośmy o powtórzenie. Nie musimy, a nawet nie powinniśmy udawać, że wszystko jest dla nas zrozumiałe.
  • Bądź cierpliwy i wyrozumiały – osoba z niepełnosprawnością potrzebuje niekiedy więcej czasu, aby coś zrobić.

Wspierajmy godność, walczmy z dyskryminacją – zobacz prezentację

Certyfikaty













Skip to content