Home » Ludoterapia – terapia za pomocą gier i zabaw

lipiec 2022
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
stat4u

Ludoterapia – terapia za pomocą gier i zabaw

24 września 2018r. odbyły się pierwsze zajęcia z ludoterapii, czyli terapii poprzez gry i zabawy. Podczas tych zajęć uczniowie pod okiem specjalisty:

  • poznają swoje mocne i słabe strony,
  • kontrolują swoje zachowanie i potrafią je zmienić w pozytywne reakcje,
  • nawiązują przyjazne kontakty z otoczeniem,
  • dbają o życzliwą atmosferę i dobry nastrój,
  • wyrażają swoje uczucia, słowa i działania z odpowiedzialnością
    i ponoszeniem konsekwencji,
  • rozwiązują przyjaźnie, mądrze, inteligentnie różne trudne sytuacje,
  • potrafią negocjować i zawierać kompromisy,
  • uczą się być koleżeńskim, przyjacielskim i życzliwym,
  • kulturalnie i inteligentnie współpracują w grupie,
  • dążą do akceptacji innych i tolerancji,
  • rozumieją potrzebę wzajemnej życzliwości,
  • prezentują kulturalne zachowania wobec innych,
  • kształtują umiejętność koncentracji uwagi, motywacji do działań, twórczego myślenia i kreatywnego rozwiązywania osobistych, trudnych problemów.

5 listopada 2018r. odbyły się kolejne zajęcia z ludoterapii. Tym razem skupiliśmy się na temacie FAIR PLAY. Fair play jest przede wszystkim szeroko pojętą wartością przejawiającą się we wszystkich aspektach naszego życia. Dotyczy ona przede wszystkim sportowej postawy, ale
w życiu codziennym wyraża się poprzez uczciwość, szacunek i godną postawę. Celem zajęć było kształtowanie postaw społecznych, takich jak:

– uczciwości,

– postępowaniu zgodnie z ustalonymi zasadami,

– poszanowaniu i tolerancji wobec innych,

– rywalizacji bez przemocy,

– samokontroli,

– godnym przyjmowaniu porażek.

Dzięki tym zajęciom:

– uczeń wie na czym polega postawa „fair play”,

– uczeń potrafi podać przykłady zachowania wbrew zasadom fair play nie tylko w sporcie ale i w życiu codziennym,

– uczeń potrafi określić czym powinna cechować się postawa „fair play”
w życiu sportowym jak i codziennym.

3 grudnia 2018r. w świetlicy dla klas I-III odbyły się kolejne zajęcia z ludoterapii. Tym razem celem zajęć, było pokazanie dzieciom, że doskonałą zabawą może okazać się tworzenie własnych zabawek. Zabawki są niezbędne do prawidłowego rozwoju każdego dziecka. Poprzez zabawę dziecko poznaje świat, uczy się, rozwija wyobraźnię, odgrywa role społeczne. Dzieci uwielbiają się bawić. Dlatego zaproponowałam im zabawki własnoręcznie robione. Przygotowanie ich może być również doskonałą zabawą w domu, zarówno dla rodziców i dzieci. Taką zabawkę można konstruować podczas deszczowego dnia, a później dowolnie ją ozdabiać i modyfikować. A zabawa taką własnoręcznie zrobioną zabawką to dopiero frajda. Często okazuje się dużo ciekawszą rozrywką od gotowych drogich zabawek, jakie proponują sklepy. Do przygotowania takich zabawek sprawdzą się kartony, rolki po papierowym ręczniku, drewniane patyczki po lodach, zakrętki od butelek, skrawki materiału – jednym słowem wszystko, co wydaje Wam się niepotrzebne i z pewnością wcześniej czy później to wyrzucicie. Nasza zabawka powstała z plastikowych kubków, która w sklepie kosztuje 135 złotych. Dzieciom bardzo spodobały się nasze pingwinki, a zabawa nimi trwała całą godzinę😊

14 stycznia 2019r. w świetlicy dla klas I-III odbyły się kolejne zajęcia z ludoterapii. Tym razem poruszyliśmy temat PORAŻKI. Smak porażki najczęściej jest gorzki i trudny do przełknięcia, także dla dorosłych. Perfekcjonizm i nadmierna koncentracja na sukcesie obciążają dzieci na całe życie. Rolą rodziców jest wspierać je w przeżywaniu niepowodzeń, ale też pokazywać, że znaczenie ma także praca, zaangażowanie, zabawa, które towarzyszą naszemu działaniu, a nie wyłącznie bycie najlepszym. Pamiętajmy, że różnorodność osobowości i temperamentów dzieci wymaga od nas poszukiwania najlepszych, indywidualnie dopasowanych strategii wspierania ich w przeżywaniu porażek. Najważniejsza jest jednak nasza obecność. Dajmy dziecku czas na opłakanie niepowodzenia, na wykrzyczenie złości i rozczarowania. I przypominajmy, że nasza miłość nie zależy od jego osiągnięć.

4 lutego w świetlicy dla klas I-III odbyły się kolejne zajęcia w ramach ludoterapii. Te zajęcia pomagają dostrzec specjaliście, jakie zachowania przejawiają dzieci wobec siebie i nie tylko. Coraz częściej spotykamy uczniów, którzy są nieśmiali, agresywni czy nadpobudliwi. Zastanawiamy się wtedy dlaczego tak się dzieje i co jest tego przyczyną? Szukamy wówczas odpowiedzi i sposobów pomocy. Te zajęcia pomagają np. dzieciom, które mają trudności ze współdziałaniem. Są to zazwyczaj dzieci, które prawidłowo rozwijają się pod względem fizycznym jak i umysłowym. Trudno im jednak w grupie rówieśniczej przystosować się i podporządkować zasadom i regułom panującym w grupie. Postawa egocentryczna utrudnia współdziałanie z innymi dziećmi. Narzucanie rówieśnikom swej woli bądź niechęć do wspólnej zabawy, w której obowiązują konkretne reguły stwarzają problem często nie do pokonania. Te zajęcia pomagają dziecku uczyć się współdziałania. Ważne, aby grupa była różnorodna, bo wtedy dzieci uczą się wzajemnie od siebie 😊.

Certyfikaty













Skip to content