Home » JA w cyberprzestrzeni

lipiec 2022
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
stat4u

JA w cyberprzestrzeni

11 września 2018r.  grupa świetlicowa z klas I-III rozpoczęła oficjalnie swoją przygodę z Mega Misją, a dokładnie z Kubą, Julką i Psotnikiem. Tematem zajęć był ,,Bałagan w Encyklopedii Internetowej”. Codziennie poszukujemy informacji. Ważne jest, żeby wiedzieć, skąd uzyskać odpowiedzi na różne pytania. Podczas spotkania uczniowie przekonali się, że blisko nas istnieją różne źródła informacji, z których warto samodzielnie lub z pomocą rodziców skorzystać. Na koniec zajęć dzieci wykonały piękne plakaty,
a także otrzymały drobne upominki . Przed nami rok pełen zadań do wykonania i wspólnych przygód
 ❤️.

18 września 2018r. nasze świetlicowe bajtle 😎 odbyły kolejną podróż
z Mega Misją, a dokładnie z Kubą i Julką. Tym razem zostaliśmy dzielnymi poszukiwaczami informacji. Wybraliśmy się w wirtualną podróż do Sycylii
i Islandii. Na koniec okazało się, że najlepszym miejscem na zimowy wyjazd, według dzieci, jest Sycylia. Bardzo ciężko było nam wrócić do szkolnej rzeczywistości i zatęskniliśmy za wakacjami🌴🌴🌴.

25 września 2018r. nasze świetlicowe bajtle podjęły się kolejnego zadania. Tym razem musieliśmy rozpoznać, które informacje podane nam przez Julkę i Kubę są prawdziwe, a które fałszywe. Dzieci podczas zajęć uznały, że najmniej wiarygodne są opowieści muter kamrata i to informacje od niej poddałyby szczególnej kontroli. Podczas zajęć poznaliśmy też sposoby przeprowadzania godki, np. z muter, aby dowiedzieć się czegoś
o wiarygodności danego źródła. Uczniowie kolejny raz wykazali się zaangażowaniem ale też pomysłowością. Na koniec zajęć postanowiliśmy pokolorować gryfny plakat z Mega Misji, aby udekorować naszą szkolną siyń. Bajtle bardzo polubiły Psotnika i ogromnie się cieszą, że Julka i Kuba są coraz bliżej złapania go 😁.

2 października 2018r. nasze świetlicowe bajtle podjęły się następnego zadania. Okazało się, że Psotnik trochę namieszał i zrobił niezły bajzel
w zielniku Profesora Florka😱😱😱. Biedny Profesor nie mógł przez to poprowadzić lekcji przyrody. Czekało nas mnóstwo pracy. Nasze bajtle podczas zajęć dowiedziały się, jak grupować informacje w zbiory i nadawać im nazwy ułatwiające późniejsze wyszukiwanie. Poznaliśmy piękne kwiaty, różnorodne liście i nasiona🌸🌿🍁. Wykonaliśmy naprawdę gryfny zielnik❤️. Naszym bajtlom bardzo podobały się zajęcia i kolejny raz pokazały, że świetnie pracują w grupie i są bardzo zaangażowane😎. Czekamy, co Kuba
i Julka wymyślą następnym razem.

Nasze bajtle świetlicowe, których buzie zdobią uśmiechy kolorowe, wzięły udział w TYGODNIU KODOWANIA – tutaj nie ma żadnego ściemniania. Na początku ciężko było – wszystko ich dziwiło. Mnóstwo pytań mieli, bo nie wszystko wiedzieli. Lecz Pani pojęcia im wyjaśniła, ścieżkę wiedzy rozjaśniła. Dzieci wnet wszystko pojęły i do pracy się wzięły. Podczas zajęć ciężko pracowały, wiele pomysłów miały. Zaczęli tworzyć własne animacje
i stwierdziły, Pani miała racje, że z Mega Misją każdy może kodować i nikt nie będzie tego żałować. Bo Mega Misja super jest,
a kodowanie jest THE BEST
.

4 października 2018r. nasze świetlicowe bajtle zostały zaskoczone, bo nikt się nie spodziewał, że w czwartek spotkają Julkę i Kubę. Bajtle ino we wtorek wiedzą, że czeka ich przygoda z Mega Misją, a tu dzisiaj wielkie zaskoczenie i radość. Zadanie było ciynszkie ale bajtle, jak zwykle dały radę. Tym razem trza było zrobić prezentacje dla Psotnika. Bo ten chachor zaczął papać kable. Trza było gibko mu wytłumaczyć, czym jest zdrowe jodło. Nasze bajtle wykonały gryfne plakaty, a na koniec zaczęły łosprawiać o nich, co by Psotnik wszystko zrozumioł. Nasze bajtle wiela się nauczyły:

  • wiedzą, co to jest prezentacja i po co się ją robi,
  • wiedzą, jakie są cechy dobrej prezentacji,
  • potrafią stworzyć prostą prezentację – plakat,
  • wiedzą, że prezentację można przygotować w formie tradycyjnej albo cyfrowej (na komputerze).

Nasze kochane świetlicowe bajtle na kolejnych zajęciach z Mega Misji kontynuowały temat komunikacji. Na początek dzieci dowiedziały się, kim jest nadawca, a kim odbiorca oraz jakie rodzaje komunikatów można nadawać. Następnie, podczas zabawy, musiały rozpoznać, które zdania czytane przez nauczyciela kierujemy do kolegi, a które np. do nauczyciela. Uczestnikom najbardziej podobały się kalambury – po pokazaniu wszystkich haseł zwyciężyły dziewczynki😎😉. Gdy dzieci dowiedziały się, jak porozumiewać się obrazami i gestami, przyszedł czas na kolejne zadanie – nadawanie komunikatów tylko za pomocą dźwięków. Było przy tym dużo śmiechu😁. W ocenie uczestników zajęcia były megastyczne😍!!!

Woooow, co to były za Mega zajęcia😍😍😍! Najpierw wysłuchaliśmy audiobooka ,,Przygody Tomka Sawyera’’, a następnie musieliśmy wyrazić o nim opinię. No cóż, jak to w życiu bywa, zdania były podzielone – jedni uważali go za ciekawy, a inni za nudny. Jednak o to w naszym świecie chodzi, że każdy z nas ma prawo do własnej opinii i nikt nie może nas za to krytykować. W kolejnym etapie zajęć, nauczyliśmy się rozróżniać fakty od opinii. Teraz już wiemy, że fakty to np.: informacje o tym, kto jest autorem tekstu, a opinie, to wszystkie oceny uczestników dotyczące treści, formy, postawy Tomka i jego kolegów. Na koniec zajęć Pani nas zaskoczyła, bo musieliśmy szukać po świetlicy skarbów. Jak się później okazało, wśród skarbów był nawet szczur – pomyśleliśmy ,,Serio?! Szczur, jako skarb?!😱😱😱’’. W ten sposób Pani chciała nam pokazać, że to, co dla innych jest skarbem, dla nas wcale nie musi. Jednak największą niespodzianką było to, że otrzymaliśmy własnego Psotnika, któremu nadaliśmy imię Kajtuś.

O nie, podczas naszych zajęć z Mega Misji Psotnik próbował uciec😱😱😱. Gdy tylko to odkryliśmy, to popędziliśmy do Laboratorium pokrzyżować plany Psotnikowi. Gdy wpadliśmy do Laboratorium zaczęliśmy się gorączkowo rozglądać. Zobaczyliśmy komputer, z którego korzystał Kuba. Był włączony i niezabezpieczony hasłem. Wiedzieliśmy, że to czas na wykonanie misji. Pani przygotowała dla nas tajemnicze pakunki, ale okazało się, że aby móc je wszystkie otworzyć musimy wykonać 3 zadania. Na szczęście poradziliśmy sobie ze wszystkimi poleceniami. W ostatnim pudełku schował się wirus, którego mógł złapać komputer Kuby. Musieliśmy mu wytłumaczyć, że ,,komputery czasem chorują”. Dzięki tym zajęciom dowiedzieliśmy się, jak chronić nasze urządzenia przed wirusami. Jednak najfajniejsza była zabawa, która pomogła nam zrozumieć, jak działa program antyspamowy. Pani podzieliła nas na dwie grupy: antywirusów i wirusów. Zadaniem wirusów było przerzucanie kulek z wirusami na stronę grupy przeciwnej, a druga grupa – antywirusów musiała pozbywać się kulek i przerzucać je na stronę wirusów – jak najdalej od komputera. To była naprawdę megastyczna zabawa. Warto pamiętać, że istnieją narzędzia techniczne, które bardzo pomagają nam w komunikacji, ochronie swoich danych i innych informacji, ale musimy sami decydować o tym, kogo obdarzamy swoim zaufaniem. Korzystajmy z zabezpieczeń technicznych, jak np. silne hasła, antyspam czy antywirus. Nie otwierajmy maili, które wydają nam się podejrzane. Nie odpowiadajmy też na nie. Świadomie decydujmy o tym, co możemy upubliczniać, a co jest treścią prywatną, przeznaczoną tylko dla osób godnych zaufania. Przestrzegając tych zasad, możemy cieszyć się wszystkimi możliwościami, jakie dają nam komputery
i Internet😊.

W piątek, 08.02.2019 r. odbyły się ostatnie zajęcia z Mega Misji przed feriami zimowymi 😊.

Bajtle dowiedziały się, że jedną z najważniejszych cech przyjaciół jest umiejętność dochowania tajemnicy. A TAJEMNICA – to nic innego jak informacja, której nie powinno się ujawniać drugiej osobie. Są jednak wyjątkowe sytuacje np:

– zagrożenie zdrowia lub życia,

– gdy komuś lub nam dzieje się krzywda,

– gdy jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwo itp.
Wtedy trzeba, a nawet należy przekazać zaufanej osobie (rodzicom, dziadkom, pedagogowi szkolnemu, wychowawcy) czyjąś tajemnicę, mając na względzie dobro tejże osoby. Jeśli nie chcemy aby inni wiedzieli, że to my wyjawiliśmy daną tajemnicę możemy poprosić dorosłych aby nie ujawniali skąd dowiedzieli się o danym zajściu 😊.

Kochane Bajtle życzymy Wam udanych i bezpiecznych ferii. A jeśli ktoś będzie miał do czynienia z tajemnicą niech przypomni sobie nasze zajęcia. Tajemnicę wyjawiamy tylko wtedy kiedy to jest konieczne. Powodzenia 😊⛷️🏂

MEGA MISJA W ŚWIETLICY I-III

Oj to były bardzo wymagające zajęcia. Musieliśmy przypomnieć sobie wiedzę z wielu zajęć, aby wykonać misję. Nie jest rzeczą łatwą umieć świadomie korzystać z mediów – dobrać dla siebie odpowiednie programy telewizyjne i strony internetowe czy wiedzieć, ile czasu można spędzić przed ekranem. Nad tymi wszystkimi rzeczami musieliśmy się zastanowić podczas zajęć. Musieliśmy rozwiązać zagadkę mamy Jasia, ułożyć pizzę aktywności i odkryć swoją wymarzoną listę programów i stron internetowych. A o to nasze rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe:

  • konieczne jest ustalenie limitu czasowego oglądania telewizji lub korzystania z komputera. Wszystko zależy od wieku dziecka
    i umiejętności skupiania uwagi. Może to być jedna godzina dziennie, ale w dwóch porcjach lub 45 minut w jednej porcji. Po wyłączeniu telewizora (komputera) należy dziecku zaproponować obejrzenie lub przeczytanie książeczki, wspólną zabawę, pomoc w przygotowaniu posiłku, nakryciu stołu, spacer lub wyjście na rower itd.;
  • oglądanie razem z dzieckiem programu telewizyjnego, aby pytaniami zachęcić dziecko do wypowiadania się na temat tego, co widzi, co się zdarzyć może, kto ma rację, który bohater się podoba, a który nie
    i dlaczego;
  • przeprowadzeniem z dzieckiem rozmowy o sposobie korzystania
    z komputera, Internetu zaletach i zagrożeniach wynikających
    z posługiwania się nimi;
  • ustalenie zasad korzystania z Internetu np. bez podawania informacji o sobie takich jak: imię i nazwisko, wiek, adres zamieszkania i szkoły, numeru telefonu i tylko wtedy, gdy dorośli są w domu;
  • wybieranie tylko tych programów telewizyjnych i gier komputerowych, które przeznaczone są dla dzieci. Dorośli powinni być zorientowani
    w tematyce programów telewizyjnych i gier komputerowych, aby uniemożliwiać dzieciom oglądanie filmów ze scenami np. przemocy czy strachu. Sceny straszne wzbudzają strach, dlatego oglądając wspólnie z dzieckiem program na bieżąco należy komentować to, co na nim się dzieje;
  • traktowanie telewizji jako rozrywki, a nie jako nagrody lub kary. Nie należy sadzać dziecka przed telewizorem tylko dlatego, że było grzeczne, lub żeby odpoczęło. Telewizor nie może też być wykorzystywany ani jako nagroda ani jako kara, gdyż może przyczynić się do ukształtowania złych nawyków;
  • konsekwentne przestrzeganie zasady: najpierw wywiązanie się
    z obowiązków a potem dopiero korzystanie z komputera.

Oglądanie telewizji, gry komputerowe, to nie może być styl spędzania wolnego czasu, lecz rozrywka od czasu do czasu sprawiająca przyjemność. Zadaniem dorosłych jest nie tylko zapoznanie dzieci
z innymi atrakcyjnymi formami spędzania czasu ale wspólne z dziećmi gry i zabawy na powietrzu, dzięki którym poprawią w znaczący sposób swoją sprawność fizyczną.

„Przyjaźń – to, co najważniejsze”, to temat piątkowych zajęć z Mega Misji w świetlicy I-III.
Czym jest przyjaźń? Co jest dla nas ważne w przyjaźni? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas zajęć.
Dzięki przyjaźni pomagamy sobie, jesteśmy dla siebie oparciem, ufamy sobie, słuchamy się, wspólnie pokonujemy wyzwania, mamy przygody, spędzamy razem czas, cieszymy się ze wspólnych sukcesów, a czasami się nawet kłócimy 😉.
Mówiliśmy także o tym, że możemy przyjaźnić się z osobą, która jest blisko nas lub mieszka gdzieś daleko w innym mieście lub kraju. W takiej przyjaźni na odległość komunikować pozwalają nam się media społecznościowe, komunikatory, wiadomości tekstowe, telefony. Taka przyjaźń na odległość posiada jednak swoje zalety ale ma też kilka wad, które nam się nie spodobały. Dzieciaki stanowczo stwierdziły, że wolą mieć przyjaciela blisko siebie, aby móc z nim spędzać czas, bawić się, grać w różne gry, aby iść do niego po wsparcie i pocieszenie, gdy nam jest źle 😊.

Certyfikaty













Skip to content