Home » Innowacje pedagogiczne » Ludoterapia – terapia za pomocą gier i zabaw 2019/2020

lipiec 2022
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
stat4u

Ludoterapia – terapia za pomocą gier i zabaw 2019/2020

24 września w świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia
z ludoterapii, czyli terapii zabawą. Tym razem wykorzystaliśmy magiczny dywan, który łączy wiele różnorakich środków przekazu: obrazy, teksty, animację, muzykę, wideo, które wspomagają rozwój psychofizyczny dziecka😊.

30 września w świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia
z wykorzystaniem magicznego dywanu, który zapewnia zabawę połączoną z nauką, wpływa na pozytywny rozwój dużej motoryki, koordynacji wzrokowej, ruchowej, spostrzegawczość oraz szybkość reakcji. Tym razem lecieliśmy w kosmos👨‍🚀, uczyliśmy się przepisów drogowych🚗, pomagaliśmy Amorkowi złapać serduszka❤️, a na koniec zajęć w ramach relaksacji mieliśmy możliwość popływać w wodzie🏊‍♂️😉.

15 października w świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia z ludoterapii. Tym razem do zajęć wykorzystaliśmy grę ,,Gdybyś Był…” Myślałeś kiedyś o tym, jak by to było być kimś (lub czymś) innym? Na przykład zostać Meridą Waleczną, czekoladą lub… gilem z nosa? Nie? To całkiem zrozumiałe. Dzięki „Gdybyś Był…” dowiesz się o dzieciach i o sobie rzeczy, które na pewno Cię zaskoczą. Wybrana osoba bierze w dłoń jedną kartę ze stosu i zadaje pytanie do pierwszego gracza, zwracając się bezpośrednio do niego. Np. „Franku, gdybyś był postacią z bajki to byłbyś…”, po czym wymienia kolejne wszystkie trzy odpowiedzi. Następnie każdy decyduje jaka jest jego opinia na temat gracza, do którego skierowana jest zagadka. W tym samym czasie i w ten sam sposób odpowiedzi udziela także osoba, której dotyczyło pytanie. Co ciekawe, poprawna odpowiedź, to ta, która pojawiła się najczęściej, a nie ta, którą wskazał zapytany gracz. Co oznacza, że można dowiedzieć się o sobie naprawdę ciekawych rzeczy. Gra fantastycznie sprawdza się zarówno w pracy grupowej z dziećmi jak i w „zaciszu” domowym. Zabawna, zachęcająca do myślenia, ucząca empatii oraz nabierania dystansu do siebie. Powoduje mnóstwo śmiechu, nawet wśród dzieci bardziej nieśmiałych
i wycofanych. Świetnie sprawdzi się wszędzie tam, gdzie chcemy poznać się jeszcze lepiej 😊.

30 października w świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia z wykorzystaniem magicznego dywanu☺️. Tym razem byliśmy poszukiwaczami skarbów, ale jedyne, co udało nam się znaleźć, to plastikowa butelka i kości dinozaura😅. Następnie rywalizowaliśmy o to, kto szybciej porąbie drzewo – dziewczyny okazały się w tym lepsze 😉. A na koniec zbieraliśmy miodek, ale musieliśmy uważać na pszczoły 😊.

5 listopada w świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia z ludoterapii.
W tym roku skupiamy się na grach o charakterze terapeutycznym. Tym razem poznaliśmy grę E-motionz. Gra jest przydatna podczas budowania relacji
z dzieckiem, ale także wtedy, gdy chcemy pozostać w temacie emocji, ale nie chcemy dziecka angażować zbyt mocno (pewnie każdy z Was ma takie doświadczenia, że są takie dni, gdy dziecko z jakiejś przyczyny nie jest w stanie podjąć intensywnej pracy poznawczej).
Podczas naszych zajęć emocji było bardzo dużo 😉.

10 grudnia w świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia z ludoterapii.

Tym razem skupiliśmy się na empatii. Na naszych zajęciach empatię rozwijaliśmy dzięki wykorzystaniu bardzo fajnej gry, która zawiera zestaw kart, które przedstawiają kilka postaci w różnych, nieraz bajkowych sytuacjach. Same postacie są pozbawione twarzy, więc i emocji, co jest głównym elementem mechanicznym gry. Do tego mamy zestaw tarcz emocji, na których możemy typować co czuje dana osoba.

A czym jest empatia? To w najprostszym ujęciu umiejętność zrozumienia innych ludzi oraz zdolność widzenia uczuć i emocji. Dzieci uczą się, obserwując. Często nie potrafią nazwać tego, co właśnie przeżywają. Obserwują rodziców, czy innych dorosłych i to jak oni radzą sobie ze swoimi emocjami. Samo patrzenie, czy słuchanie o tym, jak coś robić, często nie wystarcza. Dzieci opanowują umiejętności, po prostu robiąc to, czego chcą się nauczyć. Tak jak uważność i obecność wspierają empatię, tak udzielanie rad, pocieszanie, litowanie się, licytowanie się, czyli “a ja to miałam jeszcze gorzej” zabija ją. Często słowa wcale nie są potrzebne.

Inne pomysły na zabawy rozwijające empatię u dzieci to:

1. Rodzinny słoik szczęścia – wrzucajcie do niego karteczki zapisane chwilami do zapamiętania.

2. Pudełko “ochów i achów” – przeróbcie pudło po butach na skarbiec zachwytu. Wrzucajcie do niego przedmioty, które przypominają Wam ważne momenty, zdjęcia albo kartki, na których zapiszecie to, co Was danego dnia zachwyciło.

3. Album wdzięczności – róbcie zdjęcia, aby złapać dobre chwile. Zróbcie album, w którym będziecie je kolekcjonować.

4. Kwiat wdzięczności – narysujcie kwiat, a w jego środku wpiszcie imię osoby, której będzie dotyczył. Dorysujcie płatki, a w każdym z nich to, za co jesteście tej osobie wdzięczni, jak wzbogaciła Wasze życie.

5. Słońce sukcesów – narysujcie słońce, a na każdym promyku umieśćcie coś, co zrobiliście sami dla siebie, z których jesteście dumni i za które sobie chcecie podziękować.

6. Emocjonujące zdania – twórzcie zdania według wzoru: XXX to ważna emocja, bo pomaga mi w YYY. Czuję ją, gdy ZZZ. Np. Złość to ważna emocja, bo pomaga mi w zauważeniu, że coś mi się nie podoba i chcę czegoś innego. Czuję ją, kiedy ktoś każe mi robić coś szybciej. Radość to ważna emocja, bo pomaga mi zauważać, co dla mnie dobre, co lubię. Czuję radość, gdy słońce grzeje moje plecy.

28 stycznia w świetlicy szkolnej dla klas I-III odbyły się kolejne zajęcia
z wykorzystaniem gry terapeutycznej. Tym razem poznaliśmy grę Dixit. Podczas rozgrywki trzeba użyć swojego sprytu i intuicji, by nie dać się złapać w pułapkę zastawioną przez pozostałych graczy.W tej grze należy pamiętać, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów!
Autorem gry jest Jean Louis Roubira, lekarz pracujący w szpitalu w Poitiers
z młodymi pacjentami przeżywającymi trudności w środowisku szkolnym i poza nim. Po kilku rozgrywkach w Dixit zaobserwowano u nich znaczną poprawę formułowanych wypowiedzi oraz relacji z innymi ludźmi

4 lutego w świetlicy szkolnej dla klas I-III odbyły się zajęcia z wykorzystaniem Magicznego Dywanu. Stosowanie w zajęciach terapeutycznych gier i zabaw,
w których uczestniczący muszą postawić na samych siebie, ufając, iż poradzą sobie w wykonywaniu zadań stawianych im indywidualnie lub jako członkom zespołu, gdzie muszą także stawiać przed sobą zadanie jakim jest współudział
i współzawodnictwo z innymi, obserwuje się równoważenie emocji związanych
z dążeniem do sukcesu i z ewentualnym poniesieniem porażki. Ta forma pracy ma wartość terapeutyczną – zawiera walory usprawniająco – stymulujące lub korekcyjno – kompensacyjne.

Gry i zabawy terapeutyczne poprzez swoją różnorodność, angażują równocześnie wiele różnych funkcji psychofizycznych w powiązaniu z dotychczasowym
i nabywanym doświadczeniem osobistym dziecka, z jego wiedzą oraz umiejętnościami, nawykami i zainteresowaniami pełnią funkcję integrująco – synchronizującą wobec całokształtu zdolności przystosowawczych organizmu ucznia, umożliwiającym jemu sprawne działanie.

Aktywne i świadome uczestnictwo pozwala dziecku działać sprawnie, zgodnie
z instrukcją i przyjętymi regułami oraz dokonanym podziałem zadań. W wyniku tak zaangażowanego udziału, każdy uczestnik uczy się dowolnie koncentrować uwagę, kierować swój potencjał możliwości na określony moment. Zabawowy, żartobliwy, dowcipny sposób podchodzenia do nieudanych prób rodzi
w dzieciach wyrozumiałość na niepowodzenia, rozładowuje napięcia, eliminuje obawy i uczy dobrodusznie śmiać się z siebie i z innych. Ukierunkowany sposób reagowania nie dopuszcza do ironizowania i szydzenia jednych z drugich.

Certyfikaty













Skip to content