Home » Godzina empatii – mgr Kaludia Morkisz-Baron

lipiec 2022
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
stat4u

Godzina empatii – mgr Kaludia Morkisz-Baron

5 października w klasie 1D uczyliśmy się o empatii, a także poznawaliśmy się lepiej🥰.
Empatia odgrywa ważną rolę w rozwoju emocjonalnym i społecznym dziecka. Osoby empatyczne łatwiej nawiązują relacje interpersonalne, szybciej
i skuteczniej rozwiązują konflikty, a wybaczanie innym przychodzi im
z mniejszym trudem. Dlatego empatię warto rozwijać – już od najmłodszych lat. Prawidłowo wykształcona empatia zapobiega zachowaniom dysfunkcyjnym, wspiera zdolność nawiązywania prawidłowych relacji interpersonalnych. Osoby empatyczne łatwiej wybaczają, szybciej i skuteczniej rozwiązują konflikty. Wysoki poziom empatii koreluje z zachowaniami prospołecznymi. Jej deficyty występują m.in. w zaburzeniach osobowości, zaburzeniach zachowania
i zaburzeniach opozycyjno-buntowniczych przejawianych przez dzieci. Empatia jest kompetencją społeczną, dzięki której człowiek dobrze funkcjonuje w grupie społecznej. Już to stanowi wystarczający argument, żeby starać się rozwijać empatię u wszystkich dzieci😊.

Kolejna GODZINA EMPATII w klasie 1D za nami . Tym razem rozmawialiśmy
o dokuczaniu. Ten temat poruszyliśmy nie bez powodu – od poniedziałku
w naszej szkole rozpoczęła się kampania 19 DNI PRZECIWKO PRZEMOCY. Poszturchiwanie, popychanie, drobne zaczepki… Chyba każdy z nas pamięta takie zachowania ze szkoły. Dokuczanie i jego skutki łatwo zlekceważyć.

Jak wygląda skala dokuczania w polskich szkołach? Z badań Instytutu Badań Edukacyjnych dowiadujemy się, że różnych form dokuczania doświadcza prawie co drugi uczeń szkoły podstawowej! Niekoleżeńskie zachowania przybierają najczęściej formę obgadywania, izolowania
i nastawiania innych przeciwko swojemu koledze lub koleżance. 42 proc. uczniów doświadczyło ośmieszania i wyszydzania.

Okazuje się, że im wyższy etap edukacji, tym przypadki dokuczania są rzadsze. Najbardziej „niesforne” są dzieci ze szkół podstawowych – to wśród nich zachodzi najwięcej przypadków niekoleżeńskich zachowań!
To ważne między innymi dlatego, że według ekspertów IBE, najmłodsze dzieci najgorzej ze wszystkich radzą sobie z dokuczaniem.

Jak w takim razie poradzić sobie z problemem? Jeśli podejrzewasz,
że Twoje dziecko ma problem z dokuczaniem, możesz poradzić się ekspertów
z Fundacji Dzieci Niczyje. Fundacja zachęca do kontaktu
z konsultantami bezpłatnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, a dorosłych z ich otoczenia – do dzwonienia pod numer 800 100 100, czyli do Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci. W trakcie trwania kampanii każdy będzie mógł tam anonimowo uzyskać fachową pomoc – telefonicznie lub online❤.

16 lutego klasa 1d rozmawiała o empatii. Aby zrozumieć to pojęcie uczniowie musieli opisać, co może czuć osoba przedstawiona na danym obrazku oraz opisać sytuację w której się znalazła. Dodatkowo bawiliśmy się w kalambury – musieliśmy rozpoznawać emocje z twarzy 😊. Uczniowie wykonali również okulary empatii – po ich założeniu lepiej rozumiemy naszych kolegów i koleżanki 😎.
Dzięki zajęciom dzieci zrozumiały, że empatia to zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób, umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość🥰. 


Certyfikaty













Skip to content