Home » Czujesz tak, jak myślisz – zajęcia terapeutyczne z elementami terapii poznawczo-behawioralnej 2020/2021

lipiec 2022
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
stat4u

Czujesz tak, jak myślisz – zajęcia terapeutyczne z elementami terapii poznawczo-behawioralnej 2020/2021

Uczniowie klasy 1d w ramach innowacji pedagogicznej CZUJESZ TAK, JAK MYŚLISZ porozmawiali dziś o tym, jak nasze myśli wpływają na nasze uczucia i działania. Bo myślenie, że nigdy nie robisz niczego, jak należy, może być powodem tego, że czujesz złość. Możliwe, że zrezygnujesz z podejmowania jakichkolwiek prób, ponieważ „i tak się nie uda”. Właśnie dlatego uczyliśmy się dzisiaj rozpoznawać nasze myśli i uczucia. Na koniec uczniowie musieli wymienić swoje 3 najlepsze cechy, co nie zawsze przychodzi z łatwością ale warto pielęgnować w sobie pozytywne podejście do samego siebie 🥰.

W klasie 1d kolejny raz rozmawialiśmy o naszych uczuciach. Dowiedzieliśmy się, że każdy z nas ma w swojej głowie myśli automatyczne – czasem pozytywne, a czasem negatywne. Niektórym jednak pozytywne myślenie o różnych kwestiach sprawia więcej kłopotu. Wydaje się, jakby patrzyli przez czarne okulary 😎 i widzieli oraz słyszeli tylko te rzeczy, które nie są w porządku. W takich sytuacji do akcji musi wkroczyć Tropiciel Myśli, który będzie szybko łapał złe myśli na swój temat. Naszą Tropicielką została mała Jessica
o cudownych brokatowych oczach, która jak tylko widzi smuteczki, to szybko ściąga nam czarne okulary i uczy pozytywnych myśli 🥰.

15 lutego klasa 1d rozmawiała o błędach w myśleniu. Dzieci poznały małe potworki, które czasem wchodzą nam do głowy i podsuwają różne myśli, które wywołują w nas smutek, złość lub strach. Z myślami typu „NIKT MNIE NIE LUBI”, „JESTEM DO NICZEGO”… trzeba walczyć, dlatego uczniowie stworzyli swoją drużynę słodkich potworków, które będą od dziś odganiać złe myśli w naszych głowach 🥰.

Uczniowie klasy 1d tym razem uczyli się kwestionować negatywne myśli, ponieważ często wpadamy w negatywną pułapkę i zdarza się nam popełniać wciąż te same błędy w myśleniu. Im częściej je popełniamy, tym bardziej wierzymy w nasze negatywne myśli i tym trudniej przychodzi podanie ich w wątpliwość oraz spojrzenie na wszystko z innej perspektywy. Aby wyrwać się z tego błędnego koła, musimy się nauczyć rozpoznawać i kwestionować negatywne myśli. Dzięki temu będziemy w stanie zyskać bardziej zrównoważony pogląd na to, co się dzieje 😊.

W klasie 1d rozmawialiśmy o pierwotnych przekonaniach, czyli o niezachwianych, stałych poglądach, które posiadamy na swój temat. Im bardziej nasze przekonania będą negatywne, tym bardziej negatywne będą nasze myśli automatyczne. To spotkało naszego kolegę Zenka, który uważał, że nikt go nie kocha. Musieliśmy mu trochę pomóc, żeby poczuł się lepiej.

W takich sytuacjach najlepiej z kimś porozmawiać. Rozmowa z dobrym znajomym albo kimś bliskim pokaże, czy widzą oni to wszystko tak samo jak ty. Druga osoba może dostarczyć nowych informacji lub zwrócić uwagę na rzeczy, które jest trudno dostrzec lub w które nie chce się wierzyć😊.

Uczniowie klasy 1d znów weszli w świat emocji. Tym razem rozmawialiśmy
o kontrolowaniu myśli i uczyliśmy się różnych metod rozpraszania uwagi. Sporo czasu spędzamy, słuchając swoich myśli. Niektóre z nich są negatywne i dotyczą nas samych, tego, co robimy, i tego, czego spodziewamy się w przyszłości. Jak już się dowiedzieliśmy, uznajemy większość z tych myśli za prawdziwe, bez zadania sobie trudu podważenia ich, zwłaszcza tych negatywnych. Wpadamy wówczas
w pułapkę. Dlatego na zajęciach oprócz poznania metod rozpraszania uwagi, zaprojektowaliśmy sejfy zmartwień. Z chwilą gdy nasze zmartwienia zostają zamknięte w sejfie, jest im znacznie trudniej nas niepokoić 😉

Każdego dnia zauważasz z pewnością, że doznajesz całego wachlarza różnorodnych uczuć. Na przykład może się zdarzyć, że:
– budzisz się z uczuciem strachu przed pójściem do szkoły,
– czujesz się szczęśliwy w szkolnym autobusie, rozmawiając z przyjaciółmi,
– czujesz złość, kiedy kumpel zapomni przynieść płytę, którą chciałeś od niego pożyczyć,
– czujesz się zestresowany na myśl o odrobieniu zadania domowego,
– czujesz odprężenie podczas oglądania telewizji pod koniec dnia.
Okaże się, że:
– niektóre z tych odczuć będą trwały jedynie krótki czas,
– inne będą trwały bez końca,
– niektóre będą tak słabe, że nawet ich nie zauważysz,
– inne będą bardzo mocne i będą sprawiać wrażenie, że cię opanowują.
O tym właśnie rozmawialiśmy w klasie 1d. Nauczenie się rozpoznawania własnych uczuć jest ważne, ponieważ może pomóc nauczyć się je opanowywać. Na przykład ćwiczenia oddechowe bywają skuteczne w momencie uczucia niepokoju lub złości, ale będą bezużyteczne w wypadku smutku.
Trzy z najmocniejszych i najczęstszych uczuć nieprzyjemnych to: stres, poczucie nieszczęścia i gniew, dlatego warto znać różne sposoby radzenia sobie z tymi emocjami.

Uczniowie klasy 1d w ramach realizacji innowacji uczyli się, jak zmienić swoje zachowanie. Tropiciel Myśli pomógł nam odkryć, że czasami zdarzają się nam negatywne i nieprzyjemne myśli. Uważamy, że to, co przed nami, jest bardzo trudne. Spodziewamy się najgorszego. Bywa, że bardzo ciężko jest dostrzec cokolwiek pozytywnego. Odkrywczyni Uczuć pomogła nam zrozumieć, że te myśli mogą sprawiać, iż czujemy się nieswojo. Możemy spróbować wprawić się w lepsze samopoczucie przez:

  • unikanie sytuacji, które, jak sądzimy, będą trudne;
  • wycofywanie się i pozostawanie tam, gdzie czujemy się bezpiecznie;
  • powstrzymywanie się od robienia rzeczy, które mogą spowodować pojawienie się nieprzyjemnego uczucia.

Może to przynieść pewną natychmiastową ulgę, jednak w miarę upływu czasu prawdopodobnie będziesz się czuć coraz gorzej. Kiedy zaczynasz robić mniej, może się okazać, że czujesz coraz większe przygnębienie. Jakakolwiek nowość wymaga coraz większego wysiłku i trudniej przychodzi stawianie czoła nowym wyzwaniom. Powracają fale silnych nieprzyjemnych uczuć, ponieważ czujesz złość i jesteś rozczarowany sobą. I tak się to kręci… Ważnym sposobem wyrwania się z tej pułapki jest zmobilizowanie się do działania i przejęcia kontroli. Przymuszaj się do podejmowania działań. Z chwilą, gdy staniesz się bardziej zajęty, zauważysz wiele korzyści😊.

Klasa 1d zakończyła cykl zajęć o emocjach. Najbardziej zaangażowani zostali nagrodzeni dyplomami i słodkim upominkiem 😊. Na koniec porozmawialiśmy
o radzeniu sobie w trudnych sytuacjach.
Każdy dzień przynosi nowy zestaw kłopotów i wyzwań. Na przykład:

  • radzenie sobie z niesprawiedliwym skarceniem przez nauczyciela,
  • zachowanie swojego miejsca w klasie,
  • dawanie sobie rady z dokuczaniem ze strony irytującego rodzeństwa.

Kiedy natrafiamy na problem, musimy wziąć pod uwagę różne sposoby radzenia sobie z nim, a następnie podjąć decyzję o tym, co powiemy lub zrobimy. Czasami dokonujemy dobrego wyboru, a w innych wypadkach zupełnie się to nie udaje. Tak to już jest, niemniej niektórzy ludzie wydają się częściej wybierać niewłaściwie albo trudniej niż innym przychodzi im rozwiązywanie problemów. Kiedy tak się dzieje, warto pomyśleć o tym, w jaki sposób dajemy sobie radę
z naszymi kłopotami oraz czy umielibyśmy spróbować rozwiązać je na różne sposoby. Każdy z nas wie, że lepiej unikać kłopotów, niż w nie wpadać 😉.

Certyfikaty













Skip to content